Her rammer man et hul i markedet, hvor alle andre sov til middag

Mange ting kan vi i Danmark være stolte af. Vi er dygtige designere med navne som Bang & Olufsen, Arne Jacobsen, Poul Henningsen og Kay Bojesen, hvis produkter pryder indretningen rundt omkring i verden. Vi er dygtige i forskellige sportsgrene, hvor der hurtigt kan fremhæves Caroline Wozniacki, Mikkel Hansen, Pernille Blume og Jacob Fulgsang. Alle som sætter deres præg på hver deres sportsgren og samtidig sætter Danmark på verdenskortet.

Men vi kan også noget på computeren. Særligt online, kan man ikke ignorere store danske personligheder, som Jesper Buch (Just Eat), Morten Wagner (Dating.dk), Mike Radoor (Miinto), Mathilde Mackowski (Sinful), Tonny Bruun (NiceHair), Jacob Risgaard (Coolshop), Martin Thorborg (Amino), og Toke Kruse (Billy).

Nyt navn på tavlen

Nu er tiden kommet til for alvor at hilse et “nyt” navn velkommen. Nyt er måske lidt beskedent lagt frem, da han egentlig har været aktiv siden han sideløbende tog sin handelseksamen og allerede har flere internet successer bag sig. Navnet er Christoffer Steenbeck og på hans CV kan der bl.a. fremhæves e-voks.dk som i tidernes morgen konkurrerede på lige vilkår med de store spillere som NiceHair.dk og BilligVoks.dk, inden han solgte det fra.

Senere i webshop bølgen kom BaristaPlus.dk der stadig levere Chai-te til hele Danmark, undern vingerne af Christoffer Steenbeck. Lige nu er han proaktiv med flere projekter. Det ene er et system som gør leasing markedet gennemskueligt (Garagestories.io), men det seneste projekt er lige pt. det langt mest interessante. BoostMyFeed.com.

Hvad BoostMyFeed.com gør, er hvad alle webshop ejere har behov for. I denne online-shopping-tid, er det uhyre vigtigt i en eller anden grad, at være med på alle kanaler og dem er der rigtig mange af. Google Shopping startede en bølge af shopping værktøjer og i kampen for, at holde Amazon ude af Danmark, er der flere markedspladser som sigter efter blive de dominerende. Her kan vi bl.a. nævne Jacob Risgaard igen som med Coolshop.dk ikke længere blot sælger egne produkter. Her byder man andre webshops velkomne på Coolshop platformen.

Det samme gør sig gældende i det seneste tiltag fra Dansk Supermarked, som med Wupti markedspladsen nu har åbnet op for, at andre webbutikker, kan sælge deres varer via Wupti.com, en af Danmarks absolut største online markedspladser.

Alle de store marketingskanaler kan bruge BoostMyFeed

Hvis vi kigger i listen af de pt. aktive online markedspladser kan vi nævne Kelkoo, Coolshop, Wupti, Pricerunner og Miinto. Dertil findes der flere annonceringskanaler, som også er værd at være aktiv på, hvis man vil have sine produkter ud til kunderne. Af annonceringskanaler kan der bl.a. nævnes Google Shopping, Partner-Ads, Trendsales, Criteo og Facebook.

BoostMyFeed kanaler

Fælles for alle både markedspladser, samt annonceringskanaler, er behovet for produktfeeds. Hvis man er en seriøst forhandler, så kommer man ikke udenom denne del. Det er på nogen kanaler muligt at uploade sine produkter manuelt, men medmindre man blot sælger 10 forskellige produkter og ikke har planer om at udvide sortimentet, eller ændre på sine produkter i nærmeste fremtid, så har man behov for at arbejde med produktfeeds. Det mest almindelige er at man blot arbejder med produktfeeds og at det ikke er muligt at uploade produkter på andre metoder, end denne.

Hvad er produktfeeds?

Produktfeeds er i bund og grund lister med produkter fra ens egen webshop. I listerne har man afsnit til produktnavn, billede-sti, beskrivelse, pris og meget typisk et varenummer. De fleste markedspladser kræver faktisk at man ikke blot har et varenummer, men at man anvender et EAN nummer til hvert produkt. EAN nummeret er en unik identifikationsstreng/stregkode og dette gør det muligt at sammenligne ens produkter, med andre forhandlere. Det er på denne måde at du kan se hvilken IT shop, der sælger den billigste HP ENVY, når du slår den op på Pricerunner.

»Ingen planer om prismodel endnu. Gratis er godt!«

Christoffer Steenbeck  (Stifter) 

En udlæsning af et produktfeed fra ens webshop er typisk ikke den sværeste del. Anvender man WordPress, kan man bl.a. gratis hente Woocommerce Google Product Feed Manager. Dette plugin udlæser et produktfeed som vil kunne anvendes direkte i Google Shopping. Den svære del opstår når man skal klargøre sit feed til flere forskellige markedspladser og annonceringskanaler. Her begynder det at blive langhåret for de fleste og det er her at eksperterne på produktfeeds, indtil nu har haft gyldne dage. Man kan lidt sammenligne det med revisorernes hellige år, inden konkurrencen på online regnskabsprogrammer for alvor tog til. Da dette skete kom vi hurtigt op i et højt niveau, på brugervenligheden og det gjorde muligt for alle, at forstå og styre deres eget regnskab, udenom revisoren.

Det er nogenlunde samme historie, som er ved at udspille sig mht. produktfeeds. Da de fleste ikke selv har kunne finde rundt i tilpasningen af produktfeeds, har der været et behov for at have en ekspert på området, til at tage sig af denne del. Her har de store virksomheder hyret ind af eksterne leverandører på området og det har leverandørerne taget sig rigtig godt betalt for. De mindre virksomheder har forsøgt sig med billigere alternativer, eller siddet og kløet sig i håret i nattetimerne, da de forsøgte at finde hoved og hale i det selv.

Du skal ikke længere gøre det selv, selv.

BoostMyFeed.com er systemet der bore sig lige ind der, hvor behovet ligger. Her rammer man et hul i markedet, hvor alle andre sov til middag. Værktøjet gør det muligt at hive produktfeeds, fra ens webshop og direkte ind til mapping processen (der hvor man tilpasser sit feed til alle kanaler). Det er allerede sat op til følgende markedspladser og annonceringskanaler: Kelkoo, Google Shopping, Partner-Ads, Trendsales, DBA, Criteo, Facebook, Coolshop, HeyLoyalty, Miinto og Pricerunner. Du kan holde styr på flere produktfeeds på samme tid og du kan endda have flere webshops hos BoostMyFeed.com kørende på samme tid. Du kan nemt navigere rundt mellem de forskellige shops vha. genvejene i systemet og når der sker opdateringer i din webshop, så hiver BoostMyFeed de nye informationer med over, således dine produktfeeds fortsat er fuldt opdaterede.

Og jeg har ikke engang nævnt den mest banebrydende faktor endnu. BoostMyFeed.com er gratis. Det koster ikke en krone (endnu), at anvende systemet og i følge Christoffer Steenbeck selv, så er der ingen planer om en prismodel endnu. Svaret var “Gratis er godt”. Det er altså dermed nu man bør kigge en tur forbi dette fantastiske værktøj og udnytte de mange muligheder, som BoosMyFeed stadig stiller til rådighed kvit og frit.